Thursday, November 28, 2013



aku memerhati sekeliling 
memerhati ke arah meja itu
menelaaah sikap perempuan-perempuan yg sudah bergelar
 isteri, ibu, tunangan orang, pekerja yg cekap boleh aku katakan
cara mereka berbeza dgn cara aku 
yup,i am still in student attitude
cara bercakap, topik yg dibahaskan
berbeza sekali dgn aku
 bercakap soal anak, gaji, rumahtangga, brg dapur, perabot rumah, pengasuh, sekolah anak2
aku hanya diam dan dengar 
sambil mata menilai sisi luarannya
hermm,,sesuai dgn karakter wanita dewasa
terpikir juga dlm benak
mungkin suatu hari
aku akan berada di situasi ini lagi
ya, kau akn  berada disini lagi 
suatu hari nanti.

ku pandang lagi perempuan lain
matanya melilau mencari sesuatu
umurnya hanya dua tahun berbeza dr aku
tapi karakter nya tak seiras aku
masih bujang, masih setahun jagung kerjayanya
sekarang dia sudah dewasa
bergelar perempuan
bukan lagi remaja yg digelar pelajar
terpikir lagi dibenakku
mungkin aku akan menjadi sepertinya nanti

dari kanak-kanak,
remaja
yet still in student attitude
dan beralih ke dunia kerjaya
menjadi 
PEREMPUAN

kalau aku bisa bina garis masa
kau pasti membuka matamu melihat lakaran kehidupan manusia 
ya, lakaran diri aku, diri kau, diri dia
betapa pandainya diri manusia berubah mengikut peredaran masa 
beralih dari satu dunia ke dunia yg lain

tapi ingat,
jangan kau ragut ciri istimewa diri kau
manusia cepat berubah
tapi kadang-kadang perubahan itu
menyakitkan. 
menjadi rasional dalam berfikir,
cekap dlm bekerja
tegas dan matang dlm bertutur
tapi kekalkanlah
kemanisan dan "kegilaan" yg ad padamu
duhai remaja, perempuan, wanita 

:)

No comments:

Post a Comment

tinggalkan Nota Cinta anda,,terima kasih daun keladi...